Kontakt

Telefon:

509313893

E-mail:

misiek.integracjasensoryczna@gmail.com

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA OD URODZENIA?

 Mów, mów i jeszcze raz mów do dziecka, stosuj tzw. kąpiel słowną. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko.

 Nie udziwniaj wyrazów, mów prawidłowym słownictwem. Nawet jeśli dziecko mówi „lobak”, Ty mów „tak, to robak”. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

 Recytuj wiersze

 Śpiewaj piosenki

 Opowiadaj dziecku co robisz, relacjonuj codzienne czynności

 Czytaj! I jeszcze raz czytaj! Krótkie wierszyki, opowiadania, książeczki od urodzenia a nawet i wcześniej .

 Ilustracje – czytając nazywaj tez to co widzisz na ilustracji. Jak dziecko już zaczyna mówić sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania. Bawcie się obrazkami : wskazuj , prezentuj, losuj, opowiadaj o nich wierszyki , śpiewaj piosenki

 Zadbaj by dziecko jak najczęściej widziało Twoją twarz gdy mówisz

 Słuchaj dziecka – obserwuj i podążaj za nim. Podbudowujmy w maluszku chęć komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź.

 Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki, włącz zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach – świetnie sprawdzają się tu piosenki, podczas śpiewania których pokazujemy części ciała.

 Wyłącz telewizor i radio – dziecko do 2 roku życia nie powinno mieć kontaktu z włączonym telewizorem

 Ucz dziecko różnych odgłosów np. zwierząt, pojazdów.

W nabywaniu mowy bardzo dużą rolę odgrywa słuch fonematyczny (zwany mownym). Warto go ćwiczyć. Świetnie sprawdzają się tu wszelkiego rodzaju onomatopeje. Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach.

 Ćwicz dłonie – Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.

 Bawcie się przed lustrem w śmieszne miny, odgłosy, naśladowanie sylab, wyrazów, bawcie się mówieniem, dmuchajcie , bawcie się buzią

 Ćwicz oddychanie – czynność mowy jest nierozerwalnie związana z oddychaniem, a prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy – stosuj ćwiczenia oddechowe, dmuchaj, chuchaj.

 Nie krytykuj i nie porównuj. Pamiętajmy, by nigdy nie krytykować mowy dziecka i nie porównywać go z rówieśnikami.

Sprawdź też :

Program TUS dla grupy dzieci 4-6 lat

Grupa 4-6 latków W trakcie rozwoju dziecka główną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Bardzo

Czytaj dalej »

OBGRYZANIE PAZNOKCI

Często pytacie o obgryzanie paznokci. Postaram się krótko sensorycznie to wyjaśnić:) aczkolwiek innych powodów i sposobów może być wiele. – OBGRYZANIE PAZNOKCI dostarcza bodźców propioceptywnych

Czytaj dalej »

MOTORYKA MAŁA

Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu. Każdy

Czytaj dalej »

Skontaktuj się z nami !