Kontakt

Telefon:

509313893

E-mail:

misiek.integracjasensoryczna@gmail.com

MOTORYKA MAŁA

Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu. Każdy człowiek musi wykształcać i doskonalić motorykę małą. Aby proces kształcenia i doskonalenia był jak najbardziej skuteczny, powinien zacząć się w możliwie najwcześniejszym etapie życia. Początkowo dziecko uczy się chwytania zabawki, następnie układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania aż do nabywania umiejętności pisania czy zawiązywania sznurowadeł. Motoryka mała jest wykształcana poprzez swobodny ruch i codziennie czynności, ale także w trakcie konkretnie ustalonych i wymyślonych w tym celu zabaw.

Motoryka mała – najczęściej występujące zaburzenia

Zdarzają się przypadki, iż pomimo regularnych ćwiczeń dłoni i palców pojawiają się zaburzenia w funkcjonowaniu motoryki małej. Objawy, które najczęściej występują w przypadku zaburzeń motoryki małej, prezentują się następująco:

– opóźnienie rozwoju praksji, czyli umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, takimi jak łyżka czy widelec;

– mała wyćwiczalność w zakresie precyzji ruchów. To zaburzenie zazwyczaj jest związane z nadmiernym lub zbyt małym napięciem mięśni;

– brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion;

– zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas czynności, które wykonuje się pod kontrolą wzroku. W tym przypadku dzieci mają problemy z rysowaniem czy wykonywaniem figurek z plasteliny;

– szybkość ruchów nie jest dostosowana do wykonywanego aktualnie zadania;

Dziecko niechętnie podejmuje się zadań, które wymagają od niego sprawności manualnych.

Ćwiczenia rozwijające motorykę małą

Specjaliści wskazują wiele ćwiczeń, które pomagają dzieciom w rozwijaniu umiejętności z zakresu motoryki małej. Wśród tych najczęściej wymienianych można wskazać na:

– malowanie dużych kształtów, malowanie na dużych arkuszach papieru czy malowanie prostych linii lub kłębuszków;

– układanie puzzli i klocków;

– wycinanie figur, postaci do składania, części obrazków, a także wycinanki po liniach prostych, falistych i łamanych;

– lepienie z plasteliny czy modeliny;

– łączenie liniami zaznaczonych punktów;

– kolorowane książeczek z obrazkami;

– wykonywanie prac konstrukcyjnych wg wzoru lub wedle własnego pomysłu;

– ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni różnych kształtów: koła, kwadratu czy trójkąta.

Po więcej inspiracji zapraszamy na Nasz Facebook : https://www.facebook.com/profile.php?id=100063377130489

Sprawdź też :

Program TUS dla grupy dzieci 4-6 lat

Grupa 4-6 latków W trakcie rozwoju dziecka główną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Bardzo

Czytaj dalej »

OBGRYZANIE PAZNOKCI

Często pytacie o obgryzanie paznokci. Postaram się krótko sensorycznie to wyjaśnić:) aczkolwiek innych powodów i sposobów może być wiele. – OBGRYZANIE PAZNOKCI dostarcza bodźców propioceptywnych

Czytaj dalej »

MOTORYKA MAŁA

Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu. Każdy

Czytaj dalej »

Skontaktuj się z nami !